سفرهای لاکچری

  • ۰
  • ۰

تاجیکستان

تاجیکستان یکی از کشورهایی است که برای مسافران ایرانی که قصد مسافرت خارج از کشور را دارند، بسیار جذاب و ایده آل است. از آنجا که زبان مردم تاجیکستان هم فارسی است، مسافرت به این کشور برای فارسی زبانان بسیار راحت و شاید حتی در اولویت باشد.

تاجیکستان کشوری کوهستانی است که از هر طرف با خشکی مرز جغرافیایی دارد. پایتخت این کشور، شهر دوشنبه است. جمعیت این کشور فارسی زبان ۸ میلیون نفر و واحد پولی آن، سامانی است. همانطور که گفته شد، زبان مردم تاجیکستان فارسی تاجیکی است اما، بسیاری از تاجیکی ها به علت این که این کشور زمانی تحت سلطه ی حکومت شوروی بوده است، به زبان روسی به عنوان زبان دوم تسلط دارند. تاثیر زبان روسی فقط در حد زبان دوم نیست بلکه، مردم تاجیکستان فارسی حرف می زنند و روسی می نویسند. این کشور با افغانستان، قرقیزستان، ازبکستان و چین، همسایه است.  تاجیکستان از نظر تاریخی، فرهنگ های باستانی زیادی داشته و در هر دوره ای جز یک سرزمین دیگر بوده است. حکومت های هخامنشی، ساسانی و سامانیان بر این کشور در دوره ی حکومت های خود، تسلط داشته اند. تاجیکستان به معنای جایگاه تاجیک ها است.

 با این که اسم تاجیکستان در بیشتر دوره های تاریخی وجود داشته و قدمت زیادی دارد اما برای این کشور نمی توان مبدا تاریخی در نظر گرفت زیرا همیشه تحت نظارت یک حکومت دیگر بوده اند و یا جزئی از آن به حساب می آمدند. به هر حال تاجیک ها خود را صاحب حکومت های خوارزمیان، سکاییان، بلخیان و سغدیان می دانند. تاجیکستان کشوری است با آب و هوای کوهستانی و سرسبز که بارندگی در آن فراوان است . همین امر  باعث شده است که تاجیکستان بتواند صادر کننده ی برق و آب به کشورهای زیادی باشد. برای تهیه ی بلیط و رزرو هتل با الی گشت همراه باشید. مناطق حفاظت شده ی طبیعی در تاجیکستان جمعا حدود ۲۱ درصد از خاک این کشور را در بر می گیرد. اقتصاد تاجیکستان بسیار وابسته و گذرا است و تحت لوای تولیدات پنبه و آلومینیوم و همچنین کمک های مالی، می گذرد.

  • ۹۸/۱۱/۲۶
  • گیسو گلستانه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی